Tänk att det redan gått 18 månader sedan jag började med FODMAP, eller nja, nu har det redan hunnit bli 20 månader. Från början var rubriken på detta inlägg “12 månader med FODMAP”, men det var mitt i sommaren och vi hade alla viktigare och roligare saker för oss än att lägga tid på ett blogginlägg. Som att bara njuta av sommaren. Nu har det alltså hunnit gå 20 månader, och jag tänkte dela med mig av lite tips och trix jag lärt mig på vägen, som förhoppningsvis, kan underlätta din vardag också. Först vill jag bara förtydliga att FODMAP inte är någon diet, utan en kostbehandling. Å ja, det är en liten skillnad 🙂
Diet är något som du själv väljer att följa, eller leva med, av lite olika skäl. De flesta av oss tänker nog på viktnedgång när vi hör ordet diet, men det kan även vara av religiösa eller politiska skäl.
En kostbehandling däremot, är något du blir ordinerad av läkare, vanligtvis om du har diabetes. Det är också något du måste leva med.

I början av min behandling var allting nytt och spännande. Massa nya recept och livsmedel att testa. Så det här med att äta varierat var inte så himla svårt. Men efter ett tag så började det ta emot, fantasin började tryta och jag längtade tillbaka till mina gamla matvanor. Det kändes som hela mitt liv kretsade kring mat. Vad och när jag skulle äta. För även om jag lagar rätt mat så kan jag inte äta samma rätt till både lunch och middag i 3 dagar i sträck. Då blir jag dålig igen. Det här med mellanmål blev också lite jobbigt. “Ät två frukter om dagen, men inte samtidigt” – känns ju väldigt lätt när man bara får äta en handfull olika frukter. Hade det här varit frivilligt hade jag gett upp efter ett par veckor – lätt.
Jag kände mig också väldigt begränsad och besvärlig. Det är ju så mycket som jag inte kan äta. Jag undvek helt alla former av sociala situationer, eftersom de (av någon anledning) alltid innebär att man måste äta någon form av mat, snacks eller fika.
Jag blev inte heller 100% bra – vilket väldigt få blir, men det var ingen tröst.

Nu däremot börjar jag se ljuset i tunneln igen. Jag vågar mig ut i världen igen. I december så följde jag t.ex. med min sambo och hans jobb till Krusenbergs Herrgård på julbord med övernattning. Min sambo ringde köksmästaren och frågade om det gick att få anpassad kost – inga problem. Vad är det då som gjort att det har börjat vända? Jo, jag har 5 nya följeslagare i mitt liv, alla receptfria på apoteket. Men den sista bör du ta i samråden med din läkare.

Lactrase Go hjälper till att bryta ner mjölksockret i icke laktosfria produker.

Gluten Go funkar på precis samma sätt, men mot gluten istället 🙂

Nogasin Go hjälper till att motverka gaser och uppsvälld mage. Samt underlättar upptaget av svårsmälta kolhydrater.

Multienzym Go hjäper till att bryta ner fett, kolhydrater och protein.

Dessa 4 ska tas i samband med måltid, ungefär 20-30 minuter innan. Väntar du för länge försvinner effekten. Jag vill även understryka att effekten, eller hjälpen, du får av dessa är individuell. För mig försvinner inte symptomerna helt, men de hjälper så pass mycket att jag kan äta t.ex. en middag på stan utan att bli liggande i 3-4 dagar som tidigare.

Sist ut är Dimor, som stoppar tillfällig diarré, minskar tarmrörelsens och förhindrar vätskeförlust. Den här, och andra tabletter som innehåller loperamid, används vanligtvis ett par dagar när man är magsjuk eller fått diarré på semestern. Men den kan även användas vid behandling av kronisk diarré – i samrådan med läkare. För även om Dimor är ett receptfritt läkemedel så är det just ett läkemedel, som kan ge biverkningar, som inte får överdoseras. Det kan även påverka dig om du tar andra mediciner också, om du är gravid eller ammar. Så viktigt, viktigt, prata med din läkare innan du börjar med Dimor, så du får rätt dos för just dig.

Så vad har jag mer för tips och trix? Min största favorit är foodprep. Varje lördagmorgon (eller söndag) lägger jag 2,5 -3 timmar på att förbereda luncher, middagar och mellanmål för den kommande veckan. Det låter kanske supertråkigt, men det är så värt det när veckan väl drar igång – iallafall för mig. Jag behöver aldrig stressa hem för att passa mina mattider, aldrig fundera på om jag har allting hemma för en speciell rätt. Bara att öppna kylskåpet och ställa in en låda i micron – klart. Ett annat tips är att alltid ha frysta bär hemma. Med dem kan du snabbt mixa ihop en smoothie tillsammans med lite laktosfri yoghurt. Du kan ha dem i frukostgröten, och min personliga favorit, micra lite blåbär och tillsätt lite lönnsirap – perfekt sylt på frukostpannkakorna. Yes, du läste rätt. Man får äta pannkakor till frukost. Amerikanska pannkakor, tunnpannkakor, bananpannkakor, ugnspannkaka. Yummie.

Mitt tredje tips är att köpa storpack, speciellt skafferivaror som pumpakärnor, sesamkakor, krossade tomater, linfrön mm. En bra sida ä Kolonialvaror.se här hittar du även glutenfria mjölsorter och kakor, dricka, konserver, kryddor mm. En annan bra sida är Matsmart.se här kan du göra en hel del fynd. Det kan vara lite klurigt i början, men när du kommit in i det hela, och vet vad du använder så är det helt klart värt det. Innan jag började med FODMAP använde jag t.ex. aldrig salvia, ytterst lite sambal oelek och flaskan med lönnsirap fick åka i soporna. Idag kan jag inte leva utan dessa 3 livsmedel. Och istället för att smågnälla över att det inte fanns mindre burkar med sambal oelek så önskar jag idag att det fanns lite större burkar.

Jag hoppas att det här inlägget har varit till hjälp för dig, och att du inte somnade halvvägs igenom, haha.

Ha en fortsatt härligt dag, kram