Min favoritmotion är, och har alltid varit, att promenera. Efter att ha vart vädligt dålig på all form av fysisk aktivitet, under många år, började jag under förra året lägga mycket mer fokus på både motion och matvanor. Jag skaffade appen Lifesum för att bättre hålla koll på hur mycket (eller rättare sagt hur lite) jag rör på mig och äter. Vilket har fungerat jättebra.

I år kände jag att jag ville utmana mig själv och gå ett steg längre, få mer detaljer och mer motivation. Så jag skaffade den populära appen Runkeeper. Här finns alla möjliga typer av statistik, staplar och diagram. Man får även små hurrarop när man slår sina egna rekord, t.ex. gått längre än tidigare, snabbare eller liknande. Smart också att man kan välja om man går, springer eller cyklar.

 
I början av förra veckan var jag hemma själv och satt och inspekterade appen närmare – eftersom jag bara loggat mina promenader tidigare. Hittade då de inbygda träningsprogrammen, självklart blev jag nyfiken på om detta kunde vara något för mig.


Så nu har jag antagit den största utmaningen hittills (för mig), att om åtta veckor orka springa 5 km.. Programmet är uppdelat på 3-4 träningspass varje vecka, totalt 28st.
I söndags hade jag mitt första pass, en lätt joggingrunda på 2,4km.
Gissa om jag var lycklig efteråt när jag klarat inte bara 2,4km utan 2,7. Jag som inte ens springer efter bussen utan hellre tar nästa buss (eller tar en taxi om sista bussen gått) Mina gympalärare skulle ha tappat hakan om de hade sett mig, haha

Just nu sitter jag på jobbet och peppar mig själv inför kvällens pass som blir intervallträning. 60sek löpning varvat med 90sek gång i totalt 20 minuter.
Vad tror ni? Pallar jag 20 minuter?

Kram