English below

Tidigare i somras så berättade jag om min IBS och om Fodmap. Då skulle jag precis börja min kostbehandling, nu har det redan gått 14 veckor och jag kan rapportera att magen mår så otroligt mycket bättre – men det tog 10-12 veckor innan jag kom hit. Och det har varit (och är fortfarande) en del utmaningar i vardagen. Ska jag vara ärlig så känns det som hela mitt liv upptas av vad och när jag ska äta, om jag inte äter så lagar jag något, planerar inköpslistor, läser recept eller diskar. 🙂 Att gå från 3 mål per dag till 6 är nog den jobbigaste biten, och ibland saknar jag att bara kunna åka förbi typ Subways å köpa en macka till lunch/middag en söndag å bara lata mig. Numera spenderar jag söndagsförmiddagarna åt att foodpreppa inför veckan. Jag fixar matlådor till både lunch å middag inför veckan för att spara tid, som jag istället lägger ner på vardagsmotion och yoga – allt för att magen ska må bra. Det ska också fixas mellanmål, minst 2 frukter per dag, frukost och ett kvällsmellanmål. Maten måste varieras varje dag, så att leva som jag gjorde förut funkar inte. Då kunde jag laga en rätt på söndagen som fick vara lunch för hela veckan. Frukost var havregrynsgröt varje morgon, middag var en kopp te och en macka. Easy peasy.

Men samtidigt känns det obeskrivligt skönt att veta exakt vad jag kan och inte kan äta, men framför allt att veta att jag äter riktigt bra mat. Får jag problem så vet jag exakt när, var, hur och varför. Jag är nu mitt uppe i introduktionsfasen och har valt att göra det hela enkelt för mig, och bara fokusera på sådant som jag saknar. Som avokado, vissa frukter och nötter. Annat skippar jag, som blomkål – det har aldrig varit något jag äter eller gillar, så därför är det inget jag saknar eller kommer testa 🙂

 

Remember earlier this summer when I told you about my IBS and about Fodmap. Back then I was just about to start my diet, it’s now been 14 weeks and I can report that my stomach is so much better – but it took me about 10-12 weeks of discipline to get here. And it’s been (and is still) a number of challenges in my everyday life. To be honest, it feels like my whole life is revolves around food. What and when I need eat, and if I don’t eat, I’m cook something, plan shopping lists, read recipes or doing dishes. 🙂 Going from 3 meals a day to 6 is probably the hardest bit, and sometimes I miss just passing by a fast food place and get a lazy lunch / dinner on a Sunday. Nowadays Sunday mornings are food prep day. I cook food and put them in foodboxes for both lunch and dinner for the week to save time, time that I instead spend on walks and playtime with Harry and yoga – all to make sure my stomach is working well. I also need to prepare snacks, at least 2 fruits per day, breakfast and an evening snack. The food must be varied every day, so living as I used to doesn’t work. Back then I used to cook one dish on Sundays that was supposed to be lunch for the whole week. Breakfast was oatmeal each morning, dinner was a cup of tea and a sandwish. Easy peasy.

But at the same time it feels indescribably good know exactly what I can and can’t eat, but above all knowing that I’m eating really good and healthy food. If I get any problems, I know exactly when, where, how and why. I’m now at the introductory phase and have chosen to make it easy for me (as usual), and just focus on things I love and miss. Like avocado, some fruits and nuts. Everything else I just skip, like I’ve never liked cauliflower so therefore I don’t miss it and I’m not gonna test 🙂