Igår tog jag och J en taxi ner till Baylan beach för att se oss omkring lite. Det är inte så mycket strand, mest kustlinje, och det är bara några få resorter som har en ordentlig strand så man kan inte gå på stranden och besöka de olika resorterna, utan man får gå upp och gå längs med vägen.

Vi hoppade av vid Happy Turle som ligger hyfsat i mitten, och tänkte att vi traskar ner till Mercure Hideaway och går längs med stranden upp mot Bailan Bay Resort, kollar om det finns några lediga rum framöver och vad de kostarm innan vi tar en taxi tillbaka.

Men som sagt så gick inte det, efter varje resort (som har strand) så är det som en liten pir ut som gränsar av, som en mur, till nästa resort. Vi upptäckte ganska snart att de flesta ställena inte har tillgång till strand har bra priser på bungalows, de som har strand ligger på samma som vi betalar idag. Så det är ingen skillnad egentligen. Rum fanns det så det är ju skönt att veta. Däremot är själva området (eller vad man ska kalla det) mer basic. Det finns t.ex, bara en ATM och en minimart.

När vi traskat hela vägen till Bailan Bay Resort var vi ordentligt svettiga, det var helt vindstilla överallt och att promenera i 32 gradig värme har den effekten. Vi stannade till och tog en dricka i deras restaurang.

Utsikten från restaurangen på Bailand Bay Resort

Den här utsikten är direkt ut från bordet, och här nedan syns bungalowsen lite svagt bland grönskan.

Bailan Bay Resort

Lagom till vi satt oss ner så började det tokregna, vi sökte skydd under ett parasoll som det så småningom började regna igenom. Det var helt enkelt dags att försöka ta sig tillbaka..

En ”liten” skalbagge söker skydd

Jag tror vi väntade 30-40 minuter innan vi hittade en taxi som inte var överfull med människor och som skulle till White Sand Beach. Vid det laget vara det becksvart ute, när vi åkte längs de blöta, slingriga vägarna funderade jag över hur folk överhuvudtaget vågade köra omkring på mopparna. Det fanns ju ingen gatubelysning och det gick inte att avgöra vart på vägen det var vattenpölar. Vi hade en moppedist bakom oss ända fram till slutet av Lonely Beach, rätt som det var såg vi hur ljuslyktan bara vek undan och försvann, den gick omkull. Vi körde inte fort pga. den dåliga sikten och jag såg hur den restes upp igen precis innan den försvann bakom en krök. Hu, läskigt. Hoppas verkligen att det gick bra.